Haridus- ja Teadusministeeriumi toel on 2023. aasta sügissemestril loodud uus vabatahtlike programm. Koolidele ja lasteaedadele pakuvad tuge Tallinna ja Tartu Ülikooli üliõpilased abiõpetajatena eesti keelest erineva kodukeelega laste õpetamisel. Sarnast abiõpetajate programmi on edukalt rakendatud juba koroonapandeemia mõjude leevendamisel ning Ukraina laste toetamisel.
Abivajadusest saab märku anda siin!
Vabatahtlik üliõpilane Tartu Ülikoolist saab tulla kooli ja lasteaeda abiks nii distantsilt kui füüsiliselt ning tema praktikaülesanded on otseselt seotud eestikeelsele õppele ülemineku ja/või eesti keelest erineva emakeelega õpilaste õppe toetamisega. Programmis osalemiseks tuleb täita registreerumisvorm - võimalusel võiks registreerumisvormi täita õpetaja, kes oma klassi või rühma vabatahtlikku abiõpetajat ootab.
Koolidele ja lasteaedadele on see tasuta!
Oma valmisolekust aidata anna märku siin!
Haridus- ja Teadusministeeriumi toetus võimaldab ülikoolidel suunata üliõpilasi koolidesse ja lasteaedadesse õpetajaid ja õpilasi toetama.
Saad valida Sulle sobiva koha ja abi andmise vormi ning kui leidub asutus, kelle vajadused nendega kattuvad, viime teid omavahel kokku.
Programmis osalejatele on saadaval abimaterjalid, mille soovitame iseseisvalt läbi töötada. Oleme vabatahtlikule toeks kogu programmis osalemise aja vältel.
Vabatahtlikule on võimalik
Vabatahtlik võib abiõpetajana tegutseda kuni 80 tundi kuus ja tegevuse planeerimisel tuleb lähtuda töö- ja puhkeaja seadusest.
Vabatahtlik peab oskama eesti keelt vähemalt B2 tasemel.
Soovitame täita ka ettevalmistava enesekontrolli küsimustiku.
Perioodil september 2024 kuni detsember 2024 saab Tartu Ülikool hüvitada üliõpilase sõidukulud mõistlikus ulatuses, kui abi vajava õppeasutuse abistamiseks peab liikuma ühest asulast teise kas ühis- või isikliku transpordiga. Asula piires liikumise sõidukulu ei hüvitata. Samuti võidakse sõidukulusid mitte hüvitada, kui need on ebamõistlikud. Vabatahtlik vastutab registreerimisel märgitud abistamise piirkonna valikul ja oma abiõpetajana toimetatud kontakttundide planeerimisel selle eest, et sõidukulud oleksid kontakttundide arvu suhtes mõistlikud - sõidukuluhüvitise summa ei tohi ületada selle kuu stipendiumi summat.
Sõidukulu hüvitise saamiseks tuleb üliõpilasel möödunud kuul tekkinud sõidukulu hüvitamise taotlus esitada digiallkirjastatult koos sama kuu koondaruandega Pedagogicumi spetsialistile Mari Vallik (mari.vallik@ut.ee). Taotluse vormid leiad siit: isikliku sõiduauto kasutamise hüvitise taotluse vorm | ühistranspordi sõidukulude hüvitise taotluse vorm. Taotlusele peavad olema lisatud kütusetšekid või ühistranspordi piletid. Kütusetšeki kuupäev võib sõidu toimumise kuupäevast erineda kuni 7 päeva võrra. Võimalusel lisa kütusetšekid või ühistranspordi piletid taotlusega samasse digikonteinerisse.
Stipendiumi makstakse summas 10 eurot kontakttunni kohta igakuiselt eelmisel perioodil sooritatud kontakttundide arvu alusel maksimaalse tundide arvu ulatuses (kuni 80 tundi kuus). Stipendiumi määramise tingimus on kuuprotokollide õigeaegne esitamine. Hilinenud protokolle ei arvestata.
Stipendiumi saamiseks tuleb üliõpilasel:
1. esitada praktika protokoll vabatahtliku töö perioodil kuni 13. detsember 2024 iga töönädala lõpus (reedel) Pedagogicumi spetsialistile Mari Vallik (mari.vallik@ut.ee);
2. esitada eelmise kuu andmete kohta õppeasutuse kontaktisiku poolt digiallkirjaga kinnitatud protokoll järgmise kuu 5. kuupäevaks (sel perioodil vastavalt 05.10.24, 05.11.24, 05.12.24 ja detsembrikuu tundide protokoll 13.12.2024) Pedagogicumi spetsialistile Mari Vallik (mari.vallik@ut.ee).
NB! Stipendiumit ei ole võimalik välja maksta kui üliõpilane on akadeemilisel puhkusel või õpib ülikoolis eksternina!
Vabatahtlikku tööd saab arvestada TÜ õpingutes vabaainena SVHI.01.106 „Õppijate ja õpetajate toetamise praktika II“. NB! Vabatahtlike programmis võib osaleda ka ilma ainele registreerumata.
Praktika on vabatahtlik õppetöö osa, mille eesmärgiks on koolis/lasteaias läbiviidava õppe- ja/või kasvatustöö kogemuse ja selle mõtestamise kaudu toetada üliõpilaste kujunemist õpetajaks/tugispetsialistiks.
Praktikaaine kogumaht on 3 EAP, millest
12 tundi – kokkulepete sõlmimine õpetajaga ning eneseanalüüsi koostamine;
66 tundi – kõik kooli/lasteaia praktikajuhendajaga kokku lepitud tegevused, mida üliõpilane teeb õpilaste/laste õppe- ja/või kasvatustöö toetamiseks, sh ettevalmistavad tegevused ja kontakttunnid.
Aine läbimiseks vajalik kontakttundide arv on 26 (astronoomilist) tundi.
Üliõpilase kontaktisik õppeasutuses on õpetaja ja/või kooli/lasteaia praktika koordinaator. Ülikoolipoolne üliõpilase ja praktikajuhendaja kontaktisik on Pedagogicumi spetsialist Mari Vallik (mari.vallik@ut.ee).
Aine sooritamise tingimusteks on üliõpilase poolt nõuetele vastavate protokollide esitamine ülikoolipoolsele kontaktisikule ja eneseanalüüsi küsimustiku täitmine. Õppeaine lõpphindamine on mitteeristav.
Aine tühistamise lõpptähtaeg on 29.12.2024 – kui aine läbimiseks vajalikud tunnid (26 astronoomilist kontakttundi) semestri lõpuks tõenäoliselt täis ei saa, tuleb selleks kuupäevaks ainelt maha registreeruda. NB! Palun ära registreeru ainele enne kui programmi raames haridusasutusega koostöö jõustunud on. Ainele saab registreeruda semestri lõpuni. Peale ÕISis registreerumise tähtaega võta ühendust Pedagogicumi spetsialistiga (mari.vallik@ut.ee).
Muukeelne laps Eesti haridusasutuses: muu kodukeelega laps klassis - õpetaja vaatenurk. Veebiloeng. Maria Kihlevelt (teise keele omandamine ja õppimine, muu kodukeelega õpilase õpetamise eripärad, füüsilise ja emotsionaalse õpikeskkonna loomine, eesti keele oskuse ja õpioskuste arendamine, LAK-õpe, õppemeetodi, materjalid ja õppevara) (65 min)
Muukeelne laps Eesti haridusastuses: kas iga õpetaja on keeleõpetaja? Veebiloeng. Anna Golubeva (Keeleõppe aspektid üldõpetuses (sh ka õppe- ja kasvatustegevustes) ja aineõppes: eesmärgistamine ja hindamine, õppekeskkond, õpetaja keeleteadlikkus) (58 min)
Muukeelne laps Eesti haridusasutuses: mitmekultuuriline klassiruum. Veebiloeng (58 min) Mare Oja (kultuuritundlik õpetamine, tundlike teemade käsitlemine, strateegiad mitmekesiste arvamustega toimetulekuks, tööriistad argumenteeritud mõttevahetuseks)
Vt ka Haridus- ja Noorteameti soovitatud materjale