Uued tasemetööd toetavad nüüdisaegset õpikäsitust

Tartu Ülikooli ja Tallinna Ülikooli teadlaste, SA Innove ekspertide ning kooliõpetajate koostöös valminud uudsete tasemetööde esimese katsetamise tulemused on tänaseks läbi analüüsitud. 

Uue tasemetöö ülesanded ei kontrolli faktiteadmisi, vaid eeldavad probleemilahendamist uurimistöö ja infootsingu abil. Sihiks on olnud liikumine konkreetsete teadmiste ja oskuste hindamiselt üldisema loodusteadusliku kirjaoskuse hindamisele kümne osaoskuse kaudu („selgitab loodusnähtuste põhjuse-tagajärje seoseid“, „kasutab korrektselt mõisteid, sümboleid ja ühikuid“ jne). Iga tunnuse juures on võimalik saavutada nulltase, algtase või kesktase, teises kooliastmes ka kõrgtase. 

Tasemetööd tegi Innove e-keskkonnas kokku üle 4500 esimese ja teise kooliastme õpilase. 4. klassi õpilaste loodusteaduslik kirjaoskus on üldiselt alg- ja osalt kesktasemel; kõige enam vajab arendamist tunnusprobleemi leidmine mingist situatsioonist ja selle korrektne sõnastamine. 7. õpilaste loodusteaduslik kirjaoskus on kesktasemel ja kahes tunnuses on saavutatud kõrgtase. Kõige enam vajab arendamist katse kavandamise oskus, sh õigete mõõtmis- ja katsevahendite valimine.

Tasemetöö tulemuste põhjal soovitab projektimeeskond õpetajatel keskenduda senisest rohkem just üldistele oskustele, mis aitavad kujuneda terviklikul loodusteaduslikul kirjaoskusel. 

Õpetajatelt tulnud ideede põhjal tasemetööde koostamisel osalesid professor Margus Pedaste, professor Miia Rannikmäe, Meelis Brikker, Anne Laius, Regina Soobard ja Mario Mäeots jpt.  Arendustööd toetas Euroopa Sotsiaalfond tegevuse „Kaasaegse ja uuendusliku õppevara arendamine ja kasutuselevõtt” raames. Lähitulevikus peaks arendustöö suunduma edasi kolmandasse kooliastmesse ja gümnaasiumi.

Põhjalikumalt saab tasemetöödest ja osalenud õpetajate arvamustest lugeda Õpetajate Lehest: http://opleht.ee/2017/04/uudne-lahenemine-loodusainete-tasemetoodes