Pedagogicumi teemaseminar XIV: portfoolio kasutamine õpetajakoolituses

Pedagogicumi teemaseminar XIV
Autor:
Mari Vallik

3. veebruaril toimus TÜ Pedagogicumi XIV teemaseminar, mis oli pühendatud portfoolio kasutamisele õpetajakoolituses. Seminaril kuulatud ettekannetes toodi välja erinevad portfoolitüübid, nende kasutamise eelised, kitsaskohad ja rakendamise võimalused.

Seminari avas Tallinna Ülikooli õpetajahariduse professor Katrin Poom-Valickis, kes tutvustas portfoolio kasutamist TLÜ õpetajakoolituses ja selle rolli kutsekaitsmisel. eDidaktikumis täidetav e-portfoolio lähtub õpetaja kutsestandardis loetletud pädevustest ning on mõeldud toetama tulevaste õpetajate eneseanalüüsi ja teadlikku professionaalset arengut. Üliõpilase e-portfoolio on aluseks kutsehindamisele, kus üliõpilane annab portfoolio põhjal komisjoni ees ülevaate enda arengust õpetajana. Kasuteguritena toodi välja üliõpilaste suuremat teadlikkust õpetaja kutsestandardist ning tuge eneseanalüüsiks ja professionaalseks arenguks. Ülikoolil võimaldab selline süsteem saada ülevaate õpilaste tasemest ning koguda sisendit õppekavade arendamiseks.

TÜ kaasava hariduse magistriõppekava programmijuht Pille Nelis andis ülevaate portfooliote kasutamisest kaasava hariduse õppekaval. Sellel õppekaval kasutatav portfoolio on küllaltki nõudlik ning lähtub Vanemõpetaja, tase 7 kutsestandardist. Portfoolio moodustab lõpueksami mahust 9 EAP ning seda koostatakse kogu nelja semestri vältel. Alates 1. aasta kevadsemestrist on portfoolios oluline koht eelmise semestri õpingute üle reflekteerimisel, milliste kompetentside omandamist eelmise semestri ained toetasid. Seeläbi mõtestab üliõpilane juba omandatud teadmisi kogu õpingute vältel.

Kolmandas ettekandes avas kutseõpetaja bakalaureuseõppekava programmijuht Liana Roos arenguportfoolio süsteemi, mida kasutatakse kutseõpetaja bakalaureuseõppekaval. Üliõpilased koostavad portfoolio õpingute vältel kohustusliku aine raames, kirjeldades ja tõendades oma kutsepädevusi õppeprotsessi planeerimisel, õppimise ja õppija arengu toetamisel, professionaalse enesearengu ja refleksioonioskuse arendamisel, erialaõppe arendamisel ja kutseõppe maine kujundamisel, saades sisendit jooksvalt teistest õppeainetest. Arenguportfoolio kasutegurid on üliõpilaste jaoks on õppe struktureerimine ning põhjalik tagasiside ja juhendamine. Samas on e-portfoolio protsess sellisel kujul juhendajate jaoks ressursimahukas.

Image
PG_teemaseminari arutelu

Seminari lõpetuseks tegi praktikakorralduse ja -arenduse peaspetsialist Aili Saul kokkuvõtte portfooliote kasutamisest ja eesmärkidest ning juhtis ajurünnakut e-portfoolio õpetajakoolituses rakendamise teemal. Osalejad tõid eelkõige välja eesmärgi seadmise olulisust – kas tegemist oleks arengu- või hindamisportfoolioga. Hoolikalt tuleks kaaluda ka juba ettekannetest välja koorunud murekohta, kuidas rakendada e-portfoolio süsteemi nii, et see ei koormaks liigselt juhendajaid ja et koormusjaotus oleks õiglane ning kindlasti tuleks läbi arutada ka erisused portfoolio süsteemis sõltuvalt õppekavast.

Läbivalt jäi nii ettekannetest kui aruteludest kõlama mõte, et kuigi portfooliol on suur kasutegur üliõpilaste vaatest, toetades nende professionaalset arengut, eneserefleksiooni ja õpitu mõtestamist nii õpingute vältel kui potentsiaalselt ka pärast lõpetamist, siis on raske määratleda, mil määral peaks see protsess olema suunatud (pakkudes suunavaid/abistavaid küsimusi) ja juhendatud või üliõpilase enda vastutusel.

Teemaseminari ettekanded on leitavad SIIN.

Kas leidsite vajaliku informatsiooni? *
Aitäh tagasiside eest!