Mitmekeelne ja -kultuuriline haridus
Liikmed ülikoolist:
Jelena Rootamm-Valter, Anna Golubeva, Elvira Küün, Mart Rannut, Andu Rämmer
Uuritavad probleemid:
Kultuuritausta ja kodukeelte arvesse võtmine õppimisel ja õpetamisel, koolikeskkonna loomisel; mitmekeelse hariduse valikud ning väljendusviisid (programmid ja mudelid); kultuuritundlik õpetamine ja selle seire koolikeskkonnas.
Lisaks
- Kuidas kindlustada jätkusuutlik üleminek eestikeelsele õppele kõigi õpilaste hariduslike, kultuuriliste ja sotsiaalsete vajaduste rahuldamiseks õppeprotsessi osapoolte asjatundlikul ja motiveeritul toel.
- Kuidas tagada laste, õpetajate ja lapsevanemate valmisolek jätkusuutlikuks üleminekuks eestikeelsele õppele kõigil haridusastmetel.
- Milline haridusmudel toetaks eestikeelsele õppele ülemineku jätkusuutlikkust.
Märksõnad: kultuuritundlik õpetamine, segregatsioon, ebavõrdsus, sotsiaalsed barjäärid,põhjuseks eesti keele oskamatus, sotsiaalsed ja kultuurilised barjäärid, akadeemilise järjepidevuse puudumine hariduses.
Töörühma esinemised konverentsidel ja seminaridel:
- Elvira Küün "The Role of Sunday Schools in Maintaining the Ukrainian Language in Estonia / Pühapäevakoolide mõju ukraina keele alalhoidmisele Eestis" konverentsil "Uralo-indogermanica" TÜ Narva Kolledžis 14.10.2022
- Elvira Küün "Educational Role of Language. Learner and Teacher ldentity" Slovakkias Nitras (Constantine the Philosopher Universify in Nitra) toimunud "Educational Role of Language (ERL)" lingvistikakonverentsil 22.06.2022
- Elvira Küün "Vodograi ukraina keele ja kultuuri pühapäevakooli roll ukraina keele ja kultuurilise identiteedi edasikandumisel Ida-Virumaal" rakenduslingvistika kevadkonverentsil "Andmetest tõendatud teadmuseni" Tallinnas 17.06.2022
- Elvira Küün «Возможности изучения родного языка и культуры национальными меньшинствами в Силламяэ (на примере воскресной школы "Водограй")» konverentsil "Vabaduse kontsept Ida-Euroopa kirjandustes" VI 14.10.2021
- Elvira Küün „Õpetamismeetoditest keele ja kultuuri pühapäevakoolides (Nadija kooli näitel)” XXII õpetajate konverentsil 08.2021
- Elvira Küün "Teaching methods used at Ukrainian language and culture Sunday school in Estonia" konverentsil "Sustainable Multilingualism" Kaunases 07.06.2021
- Andu Rämmer „Dynamics of Work Values in 4 Baltic Sea Region Countries“ (Коммуникация в социально гуманитарном знании, экономике, образовании, Minsk, Valgevene Riiklik Ülikool, 13–15 mai 2021.
- Elvira Küün «Об учебных методах, используемых в воскресной школе украинского языка и культуры "Стожары", и о роли этой школы в поддержке украинского идентитета в Эстонии» 9. Agricola päeva konverentsil TÜ Narva Kolledžis 09.04.2021
- Jelena Rootamm-Valter “Роль образовательной среды в организации билингвального обучения по модели “+1 учитель” - Доклад на IX международной научно-практической конференции "Педагогическое образование в условиях трансформационных процессов: пространство самореализации личности" Minskis 11.11.2020
- Elvira Küün „Препятствия передачи языка меньшинства от одного поколения к другому и преодоление трудностей“ konverentsil “Uralo-indogermanica IV” TÜ Narva Kolledžis 10.2020
- Elvira Küün “Ukraina keele ja kultuuri pühapäevakoolides õppivate noorte motivatsioonilised orientatsioonid ning õpetamise eripärad” 8. Agricola päeva konverentsil TÜ Narva Kolledžis 08.2020
Üleriigilistes töörühmades panustamine:
- Haridus-ja Noorteameti töörühm “Mitmekeelse haridusasutuse õpikeskkonna kujundamine” õppekava väljatöötamine. Anna Golubeva 2021
- Haridus-ja Teadusministeeriumi töörühm “Varajase eesti keele omandamise toetamine liitrühmas”. Anna Golubeva 2021
Publitseeritud õppematerjalid:
- Kalmus, V.; Linno, M.; Murumaa-Mengel, M.; Remmik, M.; Rootamm-Valter, J.; Strömpl, J.; Tikerperi, M.-L. (2020). “Kvalitatiivsed uurimismeetodid sotsiaalteadustes”. Tartu: TÜ
- Jelena Rootamm-Valter peatükid: ‘Ettevalmistuse protsess, Uurimisprobleemi püstitamine, Uurimuse eesmärgi püstitamine, Uurimisküsimused või uurimisülesanded, Mudel uurimuse ettevalmistamises, Dokumendid, Vaatlus.
Publikatsioonid:
- Kaprāns, M.; Rämmer, A.; Külm, M.L.; Labanauskas, L; Rasnaca, L (2022). Youth Study Baltic Countries. Tartu Ülikool.
- Küün, Elvira (2022). Family Language Policy in Families of Ukrainian Origin: Maintaining Ties to Heritage and Fostering Well-being.- Educational Role of Language Journal, 1 (7), 58–74. DOI: 10.36534/erlj.2022.01.06.
- Küün, Elvira (2022) "Issues of the Language Policy of Families With Ukrainian Origin in the Estonian Educational Space“ – Trames Journal of the Humanities and Social Sciences, 26 (1), 103–128. DOI: 10.3176/tr.2022.1.06.
- Küün, Elvira (2021) "Viie ukraina juurtega pere keelepoliitika mudelid Eesti kontekstis" - Eesti Rakenduslingvistika Ühingu aastaraamat, 17, 159–176.
- Rootamm-Valter, J. (2021). “Роль образовательной среды в организации билингвального обучения по модели “+1 учитель”. - Teacher education in the context of transformation processes: the space of personality self-realization. Proceedings of the IXth International scientific-practical conference Minsk, November, 11, 40−44. Minsk: Belorussian State Pedagogical University named by Maxim Tank.
Teised õpetajakoolituse teadusrakud